Aldente

Se! En bjørn!

Se! En bjørn!

Hvordan få hektiske småbarnsforeldre til å ta med seg familien på en utstillingsåpning om rovdyrpolitikk en ettermiddag midt i uka? Svar: Inviter dem på middag og bjørnebærsaft.
must

Bakgrunn

URSUS – bjørner i nord er en utstilling om et av verdens største rovdyr. Vandreutstillingen, som skulle vises for første gang på naturhistorisk avdeling ved Stavanger museum, kom ferdig produsert av selskapet Naturexpo. Aldentes oppgave var alt det andre: Invitasjon, plakater, folder og i det hele tatt – det som måtte til for at målgruppen barnefamilier skulle ha lyst til å gå på utstillingsåpning en tirsdag ettermiddag, heller enn hjem til middag og sofa. 

Løsning

Se! En bjørn! I stedet for en utstillingsåpning som alle andre, inviterte museet på pølser og bjørnebærsaft. Naboene fikk invitasjon i postkassen og tips om å ta middagen på museet. Lørdagen før møtte folk i byen bjørner som delte ut invitasjoner, og befant du deg i nærheten av museet, skulle det godt gjøres å gå glipp av de enorme bannerne på utsiden av bygget. Bjørn, Bjørnar og Bjørnsen gikk gratis på utstilling gjennom hele perioden. 

Resultat

200 besøkende på åpningen (målet var 150), godt trøkk gjennom hele utstillingsperioden, full uttelling for et beskjedent budsjett og en glad oppdragsgiver.