Aldente

Bli en FRØYA-fender, du også!

Bli en FRØYA-fender, du også!

Logo, profil og facebookkampanje for å skaffe støttespillere
frøya stavanger

Bakgrunn

Seilturene er gratis for barn og unge som trenger tilbudet, og FRØYA Stavanger mottar i skrivende stund ingen støtte fra det offentlige. For å fortsette arbeidet er de derfor avhengige av bidrag fra private og bedrifter, noe som var bakgrunnen for at de tok kontakt med Aldente våren 2016. Vårt bidrag ble todelt: Vi utviklet logo, profil og en kampanje for å skaffe flere støttespillere, og vi investrerte en betydelig sum i egeninnnsats, for å støtte det viktige arbeidet som gjøres ombord på FRØYA Stavanger. 

Løsning

Logoen, FRØYA skrevet med tau, er et relevant, godt synlig merke i små og store flater, som for eksempel et profilbilde på Facebook.  Det maritime tauet sammen med den knall gule fargen skaper et friskt uttrykk som snakker til flere enn de tradisjonelle sjøulkene. 

Fellesskap er et viktig stikkord på FRØYA Stavanger, mellom ungdommene på båten, men også mellom støttespillerne. Det er ikke store forskjellen mellom deg og meg, vi kan alle oppleve behovet for litt ekstra støtte på et tidspunkt i livet.

Dette var bakgrunnen for navnet til støttespillerne: FRØYA-fendere. Noen som tar i mot sånn at smellen ikke blir for hard. Beviset på at du var fender ble et armbånd av gult skipstau, knyttet av ungdommene, Kampanjen, som har Facebook som plattform, besto i første runde av 3 filmer hvor kjente mennesker forteller at de også har kjent at livet krenget – og at de derfor støtter FRØYA Stavanger. Tusen takk til Planck film som har sponset FRØYA Stavanger med kjempefine filmer, og Elin Melberg, Torfinn Ingeborgrud og Kjartan Skjelde som viste at det kan krenge for alle. 

Resultat

Kampanjen fikk en helt utrolig mottagelse. Folk delte, likte og meldte seg som støttespillere – fendere ­– og FRØYA Stavanger fikk den synligheten hun fortjener. Første delmål – deltakere på historiens første fenderfest – ble en suksess. Så ringte Gladmat og sa at de ville bli fender. STOR fender. De tok FRØYA Stavanger inn i hovedprogrammet og stilte kaiplass til disposisjon. Vi fylte båten og de fire dagene med program for små og store: Sjørøverturer og klatring i masta. Salg av fenderboller og FRØYA-t-skjorter. Fisking i maskinrommet og knutekurs. Og selvsagt mulighet for å bli stolt FRØYA-fender. Resultatet kom på festivalens siste dag, da FRØYA Stavanger ble kåret til årets beste stand. 


Den fine gjengen på Frøya Stavanger trengte støttespillere. Eller fendere, som vi kalte dem.

Vil dere bli FRØYA-fendere, spurte vi verden på Facebook. JA! sa verden.

Kjente mennesker stilte opp som fender-ambassadører og fortalte om når de hadde kjent at det krenget

Facebook spredte ordet som bare Facebook kan

Og fenderfesten på Natvigs Minde ble en suksess

Nå gjenstår bare fortsettelsen. – Vil du bli FRØYA-fender?