Aldente

Don’t DO it

Don’t DO it

Kun tre ting skal i do.
Dopapir er den ene.
ivar

Bakgrunn

Det vi kaster i do, ender opp hos IVAR. For mye fett og fiber tetter avløpsrørene. Blir det skikkelig store forstoppelser, må anlegget repareres. Det er dyrt, og en unødvendig bruk av skattepenger. Dette hadde i alle år vært underkommunisert fra IVARs side. De færreste opplever at det får konsekvenser å kaste ”galt” i do, og tenker dermed at rørene tåler det. Ikke minst viderefører mange av oss antakelser, hjemmelagde regler og rykter til barn, venner, arbeidskolleger og venner. Nå ville IVAR for første gang gå bredt ut og si hva som kan gå i do og hva som skal kastes i søppelet.

Løsning

– Vær kompromissløse! sa vi. Ikke si at litt saus kan gå, noen q-tips er ikke så farlig. Dropp pekefingeren, appeller til folks mulighet for å være med og hjelpe. Hovedbudskap: Don’t DO it! Kun tre ting skal I do. Dopapir er den ene. Mobilspillet Don’t DO it som selvsagt kunne lastes ned gratis på både App Store og Google Play ble en morsom måte å få inn budskapet på, mens fyllannonsene i Stavanger Aftenblad sørger for å spre budskapet også til de som leser mer enn de spiller. Vil du lære mer om hva og hvorfor, klikker du deg inn på dontdoit.ivar.no Spillet ble lansert med brask, bram og fis i Stavanger sentrum en lørdag i august, med turnering, t-skjorter i premie og skrapelodd til folk på lørdagshandel. På Facebook sikrer en grundig strategijobb og postplan at folk liker, deler og lærer hva som skal i do i tiden som kommer.

Illustrasjon: Uglylogo /byHands

Lyd: Håvard Rosenberg

Spillet ble utviklet i nært samarbeid med Last Friday.

Resultat

Siden arbeidet med å skape nye dovaner vil gå over flere år, er det foreløpig for tidlig å si noe om hvor mange q-tips, våtservietter og legoklosser som nå går i søppelet i stedet for til IVARs renseanlegg. Men 40 000 spilte omganger de tre første månedene lover godt.


Få hele kampanjen presentert på ett minutt og syv sekunder

Vær så god: Et ekte drittspill!

Den som vil vite mer, kan gå videre til kampanjesiden

Eller bli med Leif ned i kloakken. 

Don't DO it på Facebook

Skrapelodd og klistremerker til lanseringen.

Fyllannonser i Stavanger Aftenblad.

Lansering i Stavanger sentrum. 

- Hvem er best på dass?

En kommende brud har fått ny t-skjorte.

Stapp hodet i do!