Aldente

Gi søppelet nytt liv

Gi søppelet nytt liv

Målet var å ikke bare å flytte tømmekalenderen fra bunnen av papirbunken på kjøkken og opp på veggen, men faktisk endre folks syn på hva som er søppel. Resultatet vant gull.
ivar

Bakgrunn

Hvert år samarbeider flere vestlandskommuner om en tømmekalender som sendes ut til alle husstander rundt nyttår. Her står det blant annet hvordan søppelet skal sorteres, når spannet skal ut og hvor man skal henvende seg om man har spørsmål. I tillegg har kalenderen hvert år et tema som skal bidra til økt og riktig sortering. Undersøkelser viste at kalenderen kun ble tatt frem for å sjekke tømmetider. Vi skulle sørge for at  folk hadde lyst til å ha fremme, bruke og la seg inspirere av kalenderen.

Løsning

Kalenderen fokuserer på søppel som ressurs. Store oppslag om ting du kan lage selv, samt småtips gjennom hele kalenderen, inspirerer til å sette i gang. Ideene er basert på vanlig verktøy og hverdagssøppel. Uttrykket er estetisk og viser at det du lager faktisk blir fint og kan brukes. 

I slutten av september 2012, når fjorårets kalender, den første med dette temaet, gikk mot slutten og 2013-kalenderen var rett rundt hjørnet, kom facebooksiden Gi søppelet nytt liv. Her deles ideer, fra kalenderen og andre steder. Tanken var å styrke gjenbruksfokuset generelt og opplevelsen av kalenderen spesielt. 

Januar 2013 startet publiseringen av fyllannonser i en mengde ulike formater i Rogaland Avis og Stavanger Aftenblad. 

På denne jobben bidro Werksemd på idé og design. 

Resultat

Facebooksiden eksploderte ved lansering, med hundre likere de tre første timene. I dag er siden en høyst levende arena for de med mer søppel enn tommelfingre. 

Barometerundersøkelsen som er planlagt høsten 2014 vil vise hva folk synes om kalenderen, men en ting er helt sikkert: Kalenderen for 2012 vant gull i åpen klasse i stavangerregionens største reklamekonkurranse Sterk Reklame.


Gi søppelet nytt liv

Annonser for Facebooksiden Gi søppelet nytt liv går jevnlig i Stavanger Aftenblad