Aldente

Nedtelling til jul og ny katalog

Nedtelling til jul og ny katalog

Fristende aktiviteter på Facebook skulle sørge for fulle hus over hele landet da julebutikkene åpnet i slutten av oktober. En like fristende julekatalog, full av gode gavetips og inspirasjon, sørger for et godt førjulssalg i alle butikkene. Aldente står bak begge deler.
designforevig

Bakgrunn

Aldente har i flere år hatt ansvaret for idé, fotoregi og gjennomføring av produksjonen av kjedens julekatalog. En stor jobb, og en veldig morsom jobb. Så også i år. I tillegg ønsket kjeden å markere starten på sesongen med en åpning av julebutikkene, hvor vårt oppdrag var nedtellingen i sosiale medier, i form av en god postplan og tilhørende postproduksjon.

Løsning

Etter tre dager med fotoopptak fra morgen til kveld var alle nyheter og gode tilbud avbildet i miljøer som skaper julestemning og gir inspirasjon. Nytt av året var å engasjere den lille, hyggelige bydelscafeen Matmagasinet, til å lage noen av de fristende rettene som ble benyttet på opptaket. Da katalogen ble lansert fikk man hele oppskriftene på den nybakte kaken, paien og grøten ved å besøke Desginforevigs facebookside. På den måten fikk man en fin flyt mellom trykte og digitale medier, og katalogen ble tilført en merverdi ut over å kun inspirere og vise produktene. I forkant av ferdiggjøringen ba vi følgerne på sosiale medier hjelpe oss å velge forside til katalogen. Responsen var enorm og bidro til å skape forventninger til katalogen. Vi brukte også Facebook og Instrgram til å telle ned til åpningen av alle Designforevigs julebutikker, samtidig som vi fortalte om ulike fordeler med å besøke åpningen (gavepose, gode tilbud, katalogslipp og lekre nyheter). Tom Haga var fotograf. Her kan du bla i katalogen. 


Vi lot følgerene til Designforevig sin Facebookside bestemme hvilken forside de ønsket å få i postkassen. Det skapte stort engasjement og forslag nummer tre gikk til slutt av med en soleklar seier. 

Bildene i katalogen lå som grunnlag for postene som ble lagt ut på facebook. 

Matmagasinets oppskrifter ble presentert både katalogen og på Facebook.

Invitasjon og nedtelling til åpning av julebutikken.