Aldente

Aarsland møbelfabrikk

Tipi Innovasjon

Aldente

Triple Panel Building


Triple Panel Buildings gjør verden til et bedre sted ved å skape arbeidsplasser, rydde plastavfall i nærmiljø og bygge gode hjem i utviklingsland. Triple-byggene består av hele 85-90% gjenbrukt plast hentet fra strender og nærmiljø.

Region Stavanger

Region Stavanger er det offisielle destinasjonsselskapet som jobber for markedsføring av Stavangerregionen. Selskapet er non-profit, ble etablert i januar 2004, og har for øyeblikket mer enn 200 næringsmedlemmer og 13 medlemskommuner. Region Stavanger er del av Reiseliv Sørvest som Aldente har jobbet med siden 2018.

iUll

Husflidshåndverker Ingvild Kverneland ble tidlig inspirert av sin farmors kjærlighet for strikking. Mens barndomsvennene leste tegneserier på sengekanten, satt Ingvild med strikketøyet. Hun strikket og strikket. Og strikket. I 2011 fikk hun sin egen strikkemaskin. Siden 2016 har Ingvild strikket på heltid, med full drift og produksjon. I 2019 flyttet hun verkstedet fra husets kjeller til et næringslokale på Åsen i Stavanger, der det nå satses videre på varme og vakre helårsprodukter i merinoull.
Den lille strikkefabrikken i Stavanger består i det daglige av 60 kvadratmeter gulvplass, noen hundre kilo garn, ett menneske, tre strikkemaskiner og noen symaskiner.

Gaining by Sharing

Vi blir stadig flere. I stedet for å dele plassen, bor vi færre og færre på stadig flere kvadratmeter. Ingen bærekraftig løsning for verken mennesker, miljø eller økonomi. Helen & Hard og Kruse Smith Eiendom delte et sterkt ønske om å gjøre noe med dette. Sammen med Gaia Trondheim utviklet de Gaining by Sharing: GbS er en helt ny modell for bofellesskap som bygger på bærekraft både arkitektonisk, sosialt, økonomisk og miljømessig.

Reisemål Ryfylke

Reisemål Ryfylke er destinasjonsselskapet for området som rommer Sauda, Suldal, Hjelmeland, Forsand, Strand og Finnøy. Reisemål Ryfylke er en av tre aktører i samarbeidet Reiseliv SørVest, og Aldente ble dermed kjent med dem i 2018, da vi startet å jobbe med det som ble It’s waterful.

Bellies

Bellies er veganrestauranten som ligger vegg i vegg med Vindmøllebakken bærekraftig bofellesskap øst i Stavanger. Her får matglade mennesker av alle slag fantastisk, plantebasert mat servert i det som tidligere var en gammel hermetikkfabrikk. Bak Bellies står daglig leder Øystein Ohna fra Resept, veganrestauranten som tidligere lå i Stavanger sentrum, partner Benjamin Turan Dogan fra Tilstede mat og mer i Kristiansand og investor Sissel Leire fra Indigo Vekst. På kjøkkenet har de med seg kokker fra noen av Stavangers aller beste restauranter. Aldente har tidligere samarbeidet med både Øystein og Sissel på ulike prosjekter – høsten 2018 sto de to og Benjamin sammen på døren vår.

Gladmat

Fire dager i juli arrangeres Gladmat i Stavanger – Norge og Nordens ledende matfestival og en stor folkefest med rundt 250 000 besøkende. Gladmat er også et viktig utstillingsvindu for matproduksjon, gastronomi og matkultur, og en møteplass for forbrukere og foredlere av mat. Samarbeidet mellom Gladmat og Aldente begynte høsten 2018, med utviklingen av et nytt visuelt konsept for festivalen.

Klimapartnere

Klimapartnere er regionale partnerskap for klimagassreduksjon og grønn forretningsutvikling. Det hele startet i Agder i 2008. I 2014 ble modellen tatt i bruk i Hordaland, og nå finnes det Klimapartnere i store deler av landet. Det kommersielle samarbeidet mellom Aldente og Klimapartner startet i 2018, da vi vant det nasjonale anbudet om ny profil og nettside.

Steen Hildebrandt

Steen Hildebrandt er PhD og professor emeritus i organisasjon og ledelse ved Aarhus Universitet og adjungert professor ved CBS, Handelshøyskolen i København og Aalborg Universitet.

Steen Hildebrandt har jobbet i flere tiår for å gjøre bedrifter og ledelse mer menneskelige, og satt sine spor overalt i samfunnet, fra bedrifter og sykehus til universiteter og grunnskoler.

Safteriet

Safteriet lager rene, gode drikker med smak av frukt og bær. Den lille produsenten i Stavanger er kompromissløse på kvaliteten, lidenskapelig opptatt av råvarene sine og økologiske så langt det går. Våren 2019 laget Aldente Safteriets nye nettside.

Nysnø

Nysnø er et statlig fond som investerer i selskaper som løser klimautfordringer
på en smart og lønnsom måte, og fond som igjen investerer "grønt". Samarbeidet mellom Nysnø og Aldente startet høsten 2018.

Reiseliv SørVest

Reiseliv SørVest SA er et samarbeid mellom de tre destinasjonsselskapene Reisemål Ryfylke, Destinasjon Haugesund & Haugalandet og Region Stavanger. Formålet med selskapet er å øke reiselivstrafikken i Rogaland, Etne, Sveio og Sirdal. Sommeren 2018 ba de Aldente om hjelp til å utvikle et overbyggende konsept for denne satsingen.

Sandviks

Sandviks er et norsk bokforlag som gir ut bøker for kommende og nybakte foreldre og små og store barn. Aldente har samarbeidet med Sandviks siden 2016.

Samfunnssentralen

Samfunnssentralen er investeringsselskapet TD Veens satsing på sosialt entreprenørskap, og ett av få hus i landet som er dedikert til sosialt entreprenørskap. Her sitter engasjerte prosjekteiere som har funnet en bærekraftig løsning på et samfunnsproblem innen rehabilitering, barn og unge, ren mat eller sirkulær økonomi (gjenbruk). De sosiale entreprenørene får kontorplass og et fellesskap, men også rådgivning og noe økonomisk drahjelp. Samarbeidet mellom Samfunnssentralen og Aldente startet allerede i 2014, da vi bidro til å skaffe de første sosiale entreprenørene som skulle få plass i huset.

ICORN

ICORN – International Cities of Refuge Network er et internasjonalt fribynettverk som tilbyr forfulgte forfattere, journalister og kunstnere et fristed hvor de kan uttrykke seg fritt. ICORN formidler forfattere til fribyene, og bidrar til kommunikasjon mellom fribyene og forfatterne som til enhver tid er en del av nettverket. Aldente har samarbeidet med ICORN siden 2016.

FRØYA Stavanger

FRØYA Stavanger er en staselig skonnert, med et viktig tilbud til til barn og unge som trenger å oppleve mestring, knytte sosiale bånd og bli tryggere på seg selv. Seilturer på en kveld eller flere dager, hvor de sammen er mannskapet som sørger for at skuta går, gir gode opplevelser og mot gjennom mestring.

Stavangerregionen Havn

Stavangerregionen Havn håndterer cruise,- gods,- offshore- og ferjetrafikk ved havnedistriktets til sammen 17 forskjellige kaier. Andre viktige oppgaver er eiendomsforvaltning, småbåtturisme og samarbeid med festivalarrangører og offentlige etater. Som en av svært få europeiske havner kan Stavangerregionen Havn ta imot store fartøy helt inn i bykjernen. Samarbeidet mellom Aldente og Stavangerregionen Havn startet i 2013.

Raadvill

Raadvill er et litt annerledes lederutviklingsselskap som Aldente har samarbeidet godt sammen med siden 2007, om alt fra logo og profil til produksjon av håndbøker og kursmateriell. På tampen av 2018 begynte prosessen med å utvikle deres nye nettside.

TD Veen

TD Veen er et litt uvanlig investeringsselskap: Med langvarige perspektiver går de inn i bærekraftige selskap og løsninger som er gode for både eierne og resten av samfunnet. De kom til Aldente i 2013 med behov for og ønske om en ny grafisk profil, samt en enkel nettside.

Vindmøllebakken bærekraftige bofellesskap

Kruse Smith Eiendom utvikler, markedsfører og bygger boliger i Sør-Rogaland og på Sørlandet. landet. Sammen med Helen & Hard arkitekter og Gaia Trondheim har de utviklet boligmodellen Gaining by sharing. I 2013 kom de sammen til oss og ba om hjelp til å løse flere kommunikasjonsoppgaver i forbindelse med modellen og pilotprosjektet Vindmøllebakken.

IVAR IKS

IVAR er et interkommunalt selskap som eies av kommunene Stavanger, 
Sandnes, Sola, Hå, Klepp, Time, Gjesdal, Randaberg, Rennesøy, Finnøy og Kvitsøy. Selskapet har ansvaret for vann, avløp og renovasjon for 300 000 innbyggere i eierkommunene.

Samarbeidet mellom Aldente og IVAR startet med strategi, idé og gjennomføring av årets tømmekalender i 2012, og den påfølgende kampanjen i aviser og på sosiale medier, hvor vi oppfordret folk til å gi søppelet nytt liv. Siden den gang har vi utviklet flere kampanjer for ulike deler av IVARs virksomhet - ikke minst Don't DO it - kampanjen og spillet som lærer folk hva som kan kastes i do.
Gi søppelet nytt liv

Gi søppelet nytt liv

Målet var å ikke bare å flytte tømmekalenderen fra bunnen av papirbunken på kjøkken og opp på veggen, men faktisk endre folks syn på hva som er søppel. Resultatet vant gull.
ivar