GLADMAT

Norges mest sirkulære matfestival

Grønn strategi, utvikling og design sirkulære tiltak, workshops, bærekraftsrapport

Gladmat har satt seg et hårete mål: festivalen skal bli Norges mest sirkulære matfestival!

I 2020 startet Gladmat sammen med Aldente arbeidet med en grønn strategi for festivalen hvor vi gjorde en kartlegging av festivalens miljø- og samfunnspåvirkning. Basert på den grønne strategien ble det våren 2021 gjennomført en innvolverings- og innovasjonsprosess med Gladmats partnere ledet av en samarbeidsgruppe bestående av Leva Urbandesign, Good Ventures, Being Mindful hvor Aldente var prosjektleder.

Prosessen har blant annet bestått av flere workshops hvor vi har sett på Gladmat sine positive og negative påvirkninger på miljøet gjennom både planleggingen, byggingen, gjennomføringen og avslutningen av festivalen. Det har gitt Gladmat anledning til å vurdere hvor festivalen kan ha størst påvirkning ved å endre og forbedre. Arbeidsmetoden som har involvert gode samarbeidspartnere, leverandører og utstillere, har i tillegg til grønn vekst strategi og plan også inkludert scenarieworkshop, partnermapping, idéworkshop, alt støttet av nærværsøvelser og mindfulness.

Sammen har vi formet mål for fremtiden og en fyldig rapport proppet av strategiske aktiviteter og muligheter for årene fremover.

Under sommerens festival i 2021 bygget Gladmat en pilot, Bakgråden, hvor ulike tiltak på hvordan Gladmat skulle drive en mer miljøvennlig festival ble testet ut. Målet var at tiltakene som ble gjennomført, skulle gi så gode erfaringer og kunnskap at festivalen på sikt utvider løsningene til også å gjelde drift av hele festivalen.

Noen av tiltakene som ble tatt ut i Bakgården i 2021

  • Design og forbruk
    – Konseptområdet Bakgården som en splitter ny pilot der sirkulære prinsipper og bærekraftige løsninger ble testet ut
    – Spesialdesignede vaskeriløsninger bidro til redusert forbruk av engangsartikler, og ga også nyttig kunnskap om hvordan vi kan redusere forbruket enda mer i årene fremover
    – Den gjenbrukbare skiltløsningen er designet for å vare – og videreutvikles. Skiltløsningen erstatter engangsskilt og bannere, men viste veien like godt (og vil fortsatt gjøre det neste år!)
    – Nye, synlige miljøstasjoner som gjorde det enklere å resirkulere avfall
    – Gjenbrukbare handlenett reduserte behovet for plastposer

    Kommunikasjon

    Skal vi få til endring og utvikling, må vi få med oss dem det gjelder: Folk! 
    – Ved inngangen til hvert av festivalområdene ble folk møtt med tydelig henvisning til nærmeste miljøstasjon – og på miljøstasjonen ventet tydelig veiledning for hvordan du enkelt kunne sortere riktig.
    – I festivalprogrammet fant besøkende informasjon om hvordan de kunne bidra til å skape en grønnere festival.
    – Kommunikasjon i sosiale medier inkluderte innhold om hvordan du som gjest kunne gjøre mer bærekraftige valg på årets festival.
    – Alle utstillere fikk informasjon om vaskeriløsningen i Bakgården og miljøstasjonene, med spesielt fokus på matavfall og en oppfordring om å handle grønt.
    – Gladmat oppfrdret utstillerne å stille krav til sine leverandører, og om mulig prioritere de mest bærekraftige leverandørene.

    Avfallshåndtering, resirkulering og måling

    Målet var en festival uten engangsartikler og matavfall, og med 50 prosent mindre restavfall.

    – Vaskeriløsningen i piloten Bakgården– Avfall fra seks miljøstasjoner fra de tre konseptområdene ble samlet inn og målt
    – Nullpunktsgrunnlag for videre målinger
    – Samarbeid ned Renovasjon Næring sørget for veiing og måling av avfall; glass og metall, mat, trevirke, frityrolje og restavfall.
    – Alt matavfall ble levert til IVAR IKS sitt komposteringsanlegg.
    – Vi etablerte et samarbeid med Infinitum om pant (som dessverre ble stjålet).
    – Gladmats frivillige festivalmedarbeidere bisto gjestene med riktig håndtering av vaskeri og sortering av avfall.
    – Gladmat etablerte et godt samarbeid med Stavanger kommune sin Living Lab ifm. bruk av vaskeriløsning og miljøstasjon i Bakgården.

Gladmat sin Grønn vekst-trapp.

Modellen er utviklet av Per Espen Stoknes/BI Center for Green Growth

Med mål om å være Norges mest sirkulære matfestival, er avfallshåndtering et prioritert område. Basert på Gladmats grønne strategi og planer, har Aldente utviklet og designet selve miljøstasjonene som fra 2023 er rullet ut på hele festivalen. Foto: Tord Paulsen.

Da Aldente startet samarbeidet med Gladmat, ble det produsert en rekke PVC-bannere til hver festival.

Dette kast- og bruk materialet ble allerede i 2019 erstattet av et gjenbrukbart skiltsystem som er benyttet på hver festival siden.

Skiltløsningen er utviklet i samarbeid med Leva Urbandesign. Foto: Tord Paulsen.

Løsninger og skilting løser ikke sorteringsutfordringene alene. Frivillige er kledd opp i synlige antrekk og hjelper besøkende - med et smil. Foto: Tord Paulsen.

Vaskeripilot i Bakgården og Ledaalparken. Foto: Tord Paulsen.

Med god lagerplass, oppbevarer Gladmat materiell til egne stander fra festival til festival. De oransje båndene er benyttet på ulike måter siden 2020.

2023 – evaluering og forbedring

I forkant av festivalen i 2020 ønsket Gladmat å se på sorteringspotensiale. Løsninger og kommunikasjon til publikum var godt ivaretatt, men sorteringen på standene hadde et forbedringspostensiale.

For å sikre at det ble tilrettelagt for de rette løsningene, fasiliterte Aldente i samarbeid med Leva Urbandesign en workshop med utstillere, renovasjonen, partnere og Gladmatstaben for å kartlegge:

  • Kommunikasjon mellom utstiller, publikum, renovasjonen, frivillige og Gladmat

  • Avfallets reise

  • Infrastruktur på festivalen

Innsikt og dialog i samtaler før og etter workshop samt selve workshopen endret vårt bilde av problemet, og første til noen helt konkrete tiltak:

  • Kommunikasjonsverktøy for bruk på stander og mellom utstiller og publikum

  • Skiltsystem med sorteringspåminnelser på festivalområdet

  • Flere store miljøstasjoner for utstiller, i kortere avstand til til stand

  • Digital info til publikum og utstiller på nett “Hvordan bli en sirkulær utstiller/besøkende”

Workshop med utstillere, renovasjonen, partnere, i samarbeid med Leva Urbandesign.

Kommunikasjonsverktøy for bruk på stander og mellom utstiller og publikum

Skiltsystem med sorteringspåminnelser på festivalområdet. Foto: Aldente.

Flere store miljøstasjoner for utstiller, i kortere avstand til til stand. Foto: Tord Paulsen.

Digital info til publikum og utstiller på nett “Hvordan bli en sirkulær utstiller/besøkende”

Gladmat sine bærekraftsrapporter 2021 – 2023

Bærekraftsrapport 2021

Bærekraftsrapport 2022

Bærekraftsrapport 2023

Takk for samarbeidet gjennom 7 år, godeste
Maren Skjelde og Gladmat!

Foto: Tord Pausen.

Team

Aldente har vært ansvarlig for grønn strategi, design sirkulære tiltak, samt utviklet bærekraftrapportene.
Også vært prosjektleder for tverrfaglig samarbeidsgruppen

Leva Urbandesign leverte i 2019 en «byanalyse» som ga et godt grunnlag for konkrete tiltak knyttet til bevegelse/flyt, konseptområder og orientering.
Basert på denne analysen har Aldente og Leva utviklet skiltsystemet, plan for miljøstasjoner mm

Helen Brox i Heia Klubben har laget de fine illustrasjonene. Tord Paulsen står bak den supre fotobanken. Elin Sola tekstforfatter.

Vågane & Viste har laget alt trematerialet til skiltsystem og miljøstasjoner, mens Allkopi har printet designet på.

Forrige
Forrige

GLADMAT FESTIVALEN | Visuell profil for Norges største matfestival

Neste
Neste

GLADMAT FESTIVALEN | Utvikling og design miljøstasjoner