IVAR IKS

Kjøpesenteret som elsker deg som relsker!

Identitet og kommunikasjonskonsept

IVAR IKS åpner Norges største kjøpesenter for brukt. Aldente vant anbudet om å utvikle identitet, kommunikasjonskonsept og sirkulært interiørkonsept.

Bakgrunn

Miljøbedriften IVAR IKS er eid av 12 kommuner. De driver blant annet med mottak og gjenvinning av avfall, og tilrettelegging for økt ombruk. Den siste biten begynte å bli vanskelig, særlig fordi kapasiteten på IVARs populære «bruktbu» var sprengt.

Samtidig hadde flere av eierkommunene gjennom klima- og miljøplaner forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene og tilrettelegge for økt gjenbruk og reparasjon av bruksgjenstander. Målet er å erstatte lineær bruk- og kasttenkning med sirkulære verdikjeder og løsninger, slik at ressursene holdes i et biologisk eller teknisk kretsløp så lenge som mulig.

Tiden var inne for noe nytt: Et gigantisk kjøpesenter for brukt, som også skal være regionens samlingspunkt for gjenbruk og reparasjon.

Anbudskonkurranse

Forsommeren 2023 ble Fasett, Towerbell og Aldente invitert til å delta i anbudskonkurransen om konsulentbistand til kommunikasjonskonsept og identitet til IVARs ombrukssenter. Som det byrået i byen som har jobbet lengst i det grønne skiftet for oppdragsgivere som ivaretar ressursene for dem som kommer etter oss, var det utrolig stas å vinne dette anbudet som har bestått av følgende oppgaver:

  • Merkevarestrategi

  • Kommunikasjonskonsept; navn, logo og visuell identitet

  • Grønn tråd på alle IVAR sine gjenvinningsstasjoner i regionen

  • Design av arbeidstøy og bildekor

  • Sirkulært interiørkonsept for kjøpesenteret

  • Skiltløsning

  • Fasilitering av workshops for prosjektgruppen hos IVAR IKS

  • Prosjektledelse

Samarbeidsgruppe

Aldentes forretningskonsept er å sette sammen tilpassede og tverrfaglige team fra oppdrag til oppdrag. På den måten får oppdragsgiver akkurat det teamet og de gode løsningene de ulike oppgave krever. Denne modellen samler oss om en felles prosess og retning, og gjør oss fleksible i møte med ulike utfordringer.

I anbudet for IVAR IKS teamet Aldente opp med tekstforfatter Elin Sola, og sammen utviklet vi kommunikasjonsstrategi- og konsept, identitet, tekster og flere workshops med oppdragsgiver.

Etter at det sirkulære interiørkonseptet var utviklet og klart, kom også Holon arkitekter inn i teamet for å bidra med gjennomføring i samarbeid med Aldente. Vi har planlagt flyt i kasseområdet, videreutviklet og tegnet ut eksisterende ideer og laget møbleringsplan. I tillegg har Holon også utarbeidet digitale tegningsfiler slik at vi kunne oppleve interiøret 3D underveis!

Sammen har også sammen gitt råd om hvordan sirkulære materialer i størst mulig grad kunne benyttes i byggingen av interiøret. Vi har i den forbindelse bistått kunde ifm. anbudet for snekkerarbeid, da det foreløpig ikke er etablerte verdikjeder og systemer for bruk av resirkulerte byggematerialer i Stavanger-regionen.

I tillegg til Aldentes team: Faber Bygg vant anbudet om å bygge alt interiøret. Kai Hansen har ansvar for å produsere skilting og foliering, mens D. Nysted står for alt malerarbeidet.

Identitet og kommunikasjonskonsept

Identiteten skal inspirere til å ta grønne valg i hverdagen – på en enkel, glad og inviterende måte.

Navnet – og nyordet – R:Elsk er vår helt egen versjon av «preloved». På ombrukssenteret kan du finne varer du kan puste nytt liv i og re-elske. Navnet inneholder en oppfordring (relsk!), ombruk (re-elsk), kjærlighet (elsk) – og en aldri så liten rebell (eller i hvert fall litt av ordet «rebelsk»).

Vi håper at å relske blir like vanlig verb som å google, å vippse osv.

Dette underbygges av en logo og et logosymbol som har tilført R’en et hjerte i logoen. Logosymbolet er designet for å benyttes i interiør, eksteriør, i visuelt design og som merkevare-symbol på relskede produkter.

Fargepaletten som ligger i bunn, er del av IVAR IKS sin profilmanual.

Identitet for R:elsk; logo.

Identitet for R:elsk; fasade (kommer).

Visuell identitet for R:elsk; logoversjoner.

Visuell identitet for R:elsk; logosymbol.

Visuell identitet for R:elsk; grafiske elementer og former tatt ut i interiørdesign- og løsninger.

Det ryktes at ansatte både på senteret og gjenvinningsstasjonene (der varene på R:Elsk hentes fra) har begynt å omtale seg selv som relsklinger. Living the brand, der altså.

Visuell identitet for R:elsk; grafiske elementer og former som grunnlag for grafisk og interiørdesign- og løsninger.

Visuell identitet for R:elsk; grafiske elementer og former som grunnlag for grafisk og interiørdesign- og løsninger.

Visuell identitet for R:elsk; grafiske elementer og former tatt ut i interiørdesign- og løsninger.

Visuell identitet for R:elsk; grafiske elementer og former tatt ut i interiørdesign- og løsninger.

Visuell identitet for R:elsk; grafiske elementer og former tatt ut i interiørdesign- og løsninger.

Visuell identitet for R:elsk; grafiske elementer og former tatt ut i interiørdesign- og løsninger.

Visuell identitet for R:elsk; arbeidsantrekk ansatte.

Visuell identitet for R:elsk; resirkulert handlenett og handlekurv av resirkulert havfanget plast.

Vi simpelthen elsker deg som relsker!

Visuell identitet for R:elsk; del av interiøret.

Basert på buen i logosymbolet og den markante takbuen i bygget fra 1980-tallet er det ut utviklet et sett grafiske grafiske former som ligger til grunn for både dekorelementer og stedbygget interiør.

Identiteten er også bygget opp rundt et relskt tekstkonsept. Se mer av dette i billedkarusellen lengre nede på siden.

Visuell identitet for R:elsk; del av interiøret.

Basert på buen i logosymbolet og den markante takbuen i bygget fra 1980-tallet er det ut utviklet et sett grafiske grafiske former som ligger til grunn for både dekorelementer og stedbygget interiør.

Visuell identitet for R:elsk; del av kommunikasjonskonsept.

Vi elsker deg som relsker!

Navnet R:Elsk er en egen versjon av «preloved», som vi mener klinger ganske mye bedre enn «ombrukssenter». Det inneholder en del oppfordring (relsk!), en del ombruk (re-elsk) og en hel del kjærlighet (elsk). Verbet «å relske» har også fått lov til å gjøre sitt inntog på senteret, der det opptrer i budskap på vegger i de ulike avdelingene. På grunn av de positive konsekvensene det vil ha for klimaet, håper vi det skal bli like vanlig å relske som å vippse. Utvalgte konsepttekster er også tilstede på IVARs gjenvinningsstasjoner i regionen.

R:Elsk ligger i Porsveien på Forus og er sine 3500 m2 Norges største kjøpesenter for brukt.

Buen i logo og profil finner du også igjen i det fysiske bygget, som har en svært markant takbue. Den samme formen er gjentatt i interiøret.

Bruk og kast? Nei, takk. Nå er det bare å relske i vei!

Her kan du se hvordan R:Elsk sitt sirkulære interiørkonseptet er laget

Aldente har fasilitert en rekke workshops for IVAR IKS både i forbindelse med kommunikasjonsstrategi- og konsept, organisering av senterets avdelinger og årshjul for aktiviteter.

Målet er å erstatte lineær bruk- og kasttenkning med sirkulære verdikjeder og løsninger, slik at ressursene holdes i et biologisk eller teknisk kretsløp så lenge som mulig.

— Eierkommunene

Drømmeteamet! Med seg i oppdraget hadde Aldente tekstforfatter Elin Bergsaker Sola, samt arkitektene Gabriel Schanche Gilje og Eivor Vik fra Holon.

Team

Aldente | Kristin Koll
Konseptutvikling identitet/sirkulært interiør og design.
Prosjektansvarlig.

Elin Sola | Elin Bergsåker Sola
Tekstforfatter

Holon arkitekter | Gabriel Schanche Gilje og Eivor Vik
Arkitekter
 

Aldentes samarbeidsnettverket vårt består av folk med spisskompetanse innenfor en rekke fagfelt – ta gjerne kontakt for å høre hvordan vi kan bistå deg og din bedrift.

Neste
Neste

R:Elsk | Sirkulært interiørkonsept for Norges største bruktkjøpesenter