IVAR IKS

Norges største bruktkjøpesenter er innredet med nesten 60 % søppel

Oppgave: Sirkulært interiørkonsept og skilting

IVAR IKS åpner Norges største kjøpesenter for brukt. Aldente vant anbudet om å utvikle kommunikasjonskonsept, visuell identitet og sirkulært interiørkonsept.

Bakgrunn

Miljøbedriften IVAR IKS er eid av 12 kommuner. De driver blant annet med mottak og gjenvinning av avfall, og tilrettelegging for økt ombruk. Den siste biten begynte å bli vanskelig, særlig fordi kapasiteten på IVARs populære «bruktbu» var sprengt.

Samtidig hadde flere av eierkommunene gjennom klima- og miljøplaner forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene og tilrettelegge for økt gjenbruk og reparasjon av bruksgjenstander. Målet er å erstatte lineær bruk- og kasttenkning med sirkulære verdikjeder og løsninger, slik at ressursene holdes i et biologisk eller teknisk kretsløp så lenge som mulig.

Tiden var inne for noe nytt: Et gigantisk kjøpesenter for brukt, som også skal være regionens samlingspunkt for gjenbruk og reparasjon.

Anbudskonkurranse

Forsommeren 2023 ble Fasett, Towerbell og Aldente invitert til å delta i anbudskonkurransen om konsulentbistand til kommunikasjonskonsept og visuell identitet til IVARs ombrukssenter. Som det byrået i byen som har jobbet lengst i det grønne skiftet for oppdragsgivere som ivaretar ressursene for dem som kommer etter oss, var det utrolig stas å vinne dette anbudet som har bestått av følgende oppgaver:

  • Merkevarestrategi, Kommunikasjonskonsept

  • Navn, logo og visuell identitet

  • Grønn tråd på alle IVAR sine gjenvinningsstasjoner i regionen

  • Design av arbeidstøy og bildekor

  • Sirkulært interiørkonsept for kjøpesenteret

  • Skiltløsning

  • Fasilitering av workshops for prosjektgruppen hos IVAR IKS

  • Prosjektledelse

Samarbeidsgruppe

Aldentes forretningskonsept er å sette sammen tilpassede og tverrfaglige team fra oppdrag til oppdrag. På den måten får oppdragsgiver akkurat det teamet og de gode løsningene de ulike oppgave krever. Denne modellen samler oss om en felles prosess og retning, og gjør oss fleksible i møte med ulike utfordringer.

I anbudet for IVAR IKS teamet Aldente opp med tekstforfatter Elin Sola, og sammen utviklet vi kommunikasjonsstrategi- og konsept, identitet, tekster og flere workshops med oppdragsgiver.

Etter at det sirkulære interiørkonseptet var utviklet og klart, kom også Holon arkitekter inn i teamet for å bidra med gjennomføring i samarbeid med Aldente. Vi har planlagt flyt i kasseområdet, videreutviklet og tegnet ut eksisterende ideer og laget møbleringsplan. I tillegg har Holon også utarbeidet digitale tegningsfiler slik at vi kunne oppleve interiøret 3D underveis!

Sammen har også sammen gitt råd om hvordan sirkulære materialer i størst mulig grad kunne benyttes i byggingen av interiøret. Vi har i den forbindelse bistått kunde ifm. anbudet for snekkerarbeid, da det foreløpig ikke er etablerte verdikjeder og systemer for bruk av resirkulerte byggematerialer i Stavanger-regionen.

I tillegg til Aldentes team: Faber Bygg vant anbudet om å bygge alt interiøret. Kai Hansen har ansvar for å produsere skilting og foliering, mens D. Nysted står for alt malerarbeidet.

Sirkulært interiørkonsept

I august 2024 åpnet R:Elsk – et nytt kjøpesenter for deg som vil gi brukt nytt liv. Alt du kan handle her er hentet fra gjenvinningsstasjonene til miljøbedriften IVAR IKS, enten ved at folk har levert inn ting til gjenbruk, eller at IVAR-ansatte har reddet brukbare ting fra å bli søppel.

For å skape en ramme som holder, løfter frem og inspirerer til å relske, er det utviklet et grafisk interiørdesign (basert på buen i logosymbolet), en relsk malingsplan (basert på profilfargene), og et knippe R:Elsk-budskap (som på en positiv måte skal inspirerer kundene til «å relske»).

Konseptet er gjennomgående i dekor og stedbygget interiør:

  • Tre podier skal løfte frem varer basert på et årshjul for mulige aktiviteter knyttet til tema, høytider og årstider

  • Visuelle rom-i-rom løsninger som alle på ulike måter består av buer skal skape temabaserte opplevelser på kjøpesenteret; teamrom i klesavdelingen, lyd og filmrom (en hyllest til «Fossen» for dere som husker den), bokhandel, lekerom «mini-R:Elsk» for barn, kasseområde

  • Maling- og folieringsplan med grafisk interiørdesign skal skape opplevelsen av å bevege seg fra avdeling til avdeling.

  • Lange skaprekker for produktutstillinger er malt i samme profilfarge.

  • Bobleformer fra det grafiske interiørdesignet er gjennomgående rundt dører og åpninger.

Basert på buen i logosymbolet og den markante takbuen i bygget fra 1980-tallet er det ut utviklet et sett grafiske grafiske former som ligger til grunn for både dekorelementer og stedbygget interiør.

Slik laget vi det sirkulære interiøret

For å bidra til minst mulig miljøbelastning, ble senteret innredet med størst mulig grad av relskede materialer – nærmere bestemt 60 prosent. Heller enn å havne i en forbrenningsovn, har materialer fra gjenvinningsstasjoner og kontakter i byggebransjen fått nytt liv som stedbygget interiør, dekor og innredning på det 3500 m2 store senteret. Her går du mellom avkapp og materialavfall, gammel parkett, stendere, kryssfiner, hyllemeter på hyllemeter laget av emballasjeplater fra en møbelfabrikk, brukte skap og paller.

Og det er ikke lite det er snakk om: Lekerommet alene er f.eks. laget av 425 kg sponplater, mens det gikk med 135 m2 emballasjeplater til hyllene. Det runde kasseområdet er laget av til sammen 530 kg kryssfiner, sponplater og bindingsverk. Interiørkonseptet er basert på senterets visuelle identitet, og en grafisk verktøykasse med buer og sirkler. Buen finner du også igjen i det fysiske bygget, som har en svært markant takbue. Den samme formen er gjentatt i interiøret.

Bruk og kast? Nei, takk. Nå er det bare å relske i vei!

Interiørkonseptet ble utviklet basert på ovenforvente ideer og ombruksmaterialer vi visste var “lett” tilgjengelige. Erfaringer fra ombrukskontoret til IVARs direktør Ingrid gjorde at vi visste hvilke materialer det er mye av på IVARs gjenvinningsstasjoner i tillegg til det vi hadde tilgang på gjennom egne kanaler.

Basert på interiørplan og tegninger beregnet Holon presist hvor vi trengte av de ulike materialene, en liste de ulike gjennvinningsstasjonene samlet etter over en lang periode.

Noen av ressurskildene (menge/antall oppdateres ila september)

  • Brukte byggematerialer fra IVARs gjenvinningsstasjoner. i Stavanger-regionen.

  • Brukte paller fra er benyttet til å bygge opp de tre sesongområdene, og er dekket med brukt parkett fra IVARs gjenvinningsstasjoner.

  • Aarsland møbelfabrikk har levert plater (avkapp fra produksjonen og mellomlagsplater fra transport). Dette er brukt både i alle hyller, i kassen og i oppbyggingen av amfiet i tilknytting til bokhandleren og avdelingen for lyd og film.

  • Rundt 30 brukte skap hentet fra IVARs gjenvinningsstasjoner utgjør skaprekker for utstillinger i begge møbelavdelingene

  • Kinnarps har levert skap og hyller som er bygget inn i bokhandleren og reperasjonsverkstedet.

Basert på buen i logosymbolet og den markante takbuen i bygget fra 1980-tallet er det ut utviklet et sett grafiske grafiske former som ligger til grunn for både det stedbyggete sirkulære interiøret, skilting og dekorelementer.

Kassen og overhenget er laget av følgende relskete materialer:

140 kg brukt kryssfiner fra byggemester Fabers lager.

355 kg brukte sponplater fra blant annet Aarsland møbelfabrikk.

35 kg brukt bindingsverk fra Lervigskvartal prosjektet og Fabers lager.

Kassen sett fra sørsiden. Brukte materialer fungerer fint inn i palettene som også har minner om 80-tallet i seg.

Basert på buen i logosymbolet og den markante takbuen i bygget fra 1980-tallet er også utviklet synlige rom-i-rom-løsninger som effektive romdelere - og visuelt snop.

Buene er laget av følgende relskete materialer:

16 kg brukt bindingsverk fra Lervigskvartal prosjektet og Fabers lager.

Et premiss for oppdraget var at R:Elsk sin palett skulle ta utgangspunkt i IVAS Iks sin fargepalett. Basert på denne har vi valgt ut R:Elsk sine farger og tilpasset denne til en mailing- og foliepalett som fungerer i store formater og vegger.

Enkelte vegger er satt opp i nytt materiell. De fleste vegger og murer er malt opp i R:Elsk sin palett.

Garderoben er bygget av nytt materiell. Denne var en av de siste stedbyggede interiørene og vi var gått tomme for sponplater.

Speil og stoler er reddet fra IVARs gjenvinningsstasjon.

Et av de vakreste rommene på R:Elsk er bokhandelen som skal redde tusenvis av bøker.

Inngangspartiet er markert med dekor fra den grafiske verktøykassen basert på buen i logosymbolet og den markante takbuen i bygget som vises klart her.

Amfiet (rampe og benker) er laget av følgende relskde materialer:

568 kg brukte sponplater gjenbruk fra blant annet Aarsland møbelfabrikk og IVARs gjenvinningsstasjoner

350 kg brukt bindingsverk fra Lervigskvartal prosjektet og Fabers lager

Bruke skap fra Kinnarkps (antall kilo avventes)

Det er store mengder maling, vaskemiddel, bonestoff, whitespirit og lignende som går gjennom IVARs gjenvinningsstasjoner årlig. Litervis av dette kan relskes.

I malingsavdelingen er det relsket følgende materiell:

Paller fra Maxbo Forus, Neumann og Monter Forus (antall/klio avventes)

Vi skal ikke bare relske for dem som kommer etter oss. Vi skal også lære dem å relske fra de er små.

Mini-R:elsk, kjøpesenteret for smårelskere, er basert på den grafiske verktøykassens former hentet fra buen i logosymbolet og takbuen i bygget,.

Mini R:Elsk er laget av følgende relskete materialer:

425 kg brukte sponplater fra blant annet Aarsland møbelfabrikk.

50 kg brukt bindingsverk fra Lervigskvartal prosjektet og Fabers lager.

For å skape en god ramme for de tusenvis av bruke varer som skal få nytt liv gjennom R:Elsk, har vi tegnet et hyllesystem som ramme for det kaos, og som løfter opp og frem brukte varer.

Hyllen er laget av følgende relsket materialer:

425 kg brukte sponplater fra blant annet Aarsland møbelfabrikk.

55 kg brukt bindingsverk fra Fabers lager.

Pakkedisken er laget av

80 kg brukte sponplater fra blant annet Aarsland møbelfabrikk.

I tillegg til et hav bøker, er det også en stor menge brukte CDer, LPer og DVDer som lengter etter nytt liv i noen øre.

Vi bygget derfor et vinyl-rom, inspirert av Stavangers “Fossen” og Sandnes´ Ivar Skei, hvor du kan lytte til musikk og finn en ny favoritt.

Vinylrommet er laget av følgende relsket materialer:

250 kg brukte spon-, finer- og osb-plater fra blant annet Aarsland møbelfabrikk og IVARs gjenvinningsstasjon.

De fleste vegger og murer er malt opp i R:Elsk sin palett.

Verbet «å relske» har også fått lov til å gjøre sitt inntog på senteret, der det opptrer i budskap på vegger i de ulike avdelingene.

På grunn av de positive konsekvensene det vil ha for klimaet, håper vi det skal bli like vanlig å relske som å vippse.

Grafiske elementer utgjør grunnlag for interiørdesign og wayfinding på senteret.

Buen i logosymbolet, og den markante takbuen i bygget fra 1980-tallet, finner du igjen i både visuell identitet, i interiørkonseptet – og som det vises her; i skiltsystemet.

Grafiske elementer utgjør grunnlag for interiørdesign og wayfinding på senteret.

Buen i logosymbolet, og den markante takbuen i bygget fra 1980-tallet, finner du igjen i både visuell identitet, skiltsystem og i interiørkonseptet.

Grafiske elementer utgjør grunnlag for interiørdesign og wayfinding på senteret.

Buen i logosymbolet, og den markante takbuen i bygget fra 1980-tallet, finner du igjen i både visuell identitet, skiltsystem og i interiørkonseptet.

Vi drømmer om at det skal bli like vanlig “å relske” som “å vippse”!

Kan et nyord, med tilhørende verb, og et knippe budskap inspirere folk til å ta grønnere valg, velge ombruk foran bruk-og-kast, og ikke minst: besøke regionens nye bruktkjøpesenter? Tekster om gjenbruk og ombruk kan fort bli litt tunge og pekefingrete. Men navn og kommunikasjonskonsept for IVAR IKS sitt nye ombrukssenter skulle helst være alt annet enn det (tungt og pekefingrete, altså).

Navnet R:Elsk er en egen versjon av «preloved», som vi mener klinger ganske mye bedre enn «ombrukssenter». Det inneholder en del oppfordring (relsk!), en del ombruk (re-elsk) og en hel del kjærlighet (elsk). Verbet «å relske» har også fått lov til å gjøre sitt inntog på senteret, der det opptrer i budskap på vegger i de ulike avdelingene. På grunn av de positive konsekvensene det vil ha for klimaet, håper vi det skal bli like vanlig å relske som å vippse. Utvalgte konsepttekster er også tilstede på IVARs gjenvinningsstasjoner i regionen. Det ryktes forresten at ansatte både på senteret og gjenvinningsstasjonene (der varene på R:Elsk hentes fra) har begynt å omtale seg selv som relsklinger. Living the brand, der altså.

Målet er å erstatte lineær bruk- og kasttenkning med sirkulære verdikjeder og løsninger, slik at ressursene holdes i et biologisk eller teknisk kretsløp så lenge som mulig.

— Eierkommunene

Drømmeteamet! Med seg i oppdraget hadde Aldente: Elin Bergsaker Sola, samt Gabriel Schanche Gilje og Eivor Vik fra Holon arkitekter.

Team

Aldente | Kristin Koll
Konseptutvikling identitet/sirkulært interiør og design.
Prosjektansvarlig.

Elin Sola | Elin Bergsåker Sola
Tekstforfatter

Holon arkitekter | Gabriel Schanche Gilje og Eivor Vik
Arkitekter 

Aldentes samarbeidsnettverket vårt består av folk med spisskompetanse innenfor en rekke fagfelt – ta gjerne kontakt for å høre hvordan vi kan bistå deg og din bedrift. 

Forrige
Forrige

R:Elsk | Visuell identitet og kommunikasjonskonsept for Norges største bruktkjøpesenter

Neste
Neste

KORTREIST | Konseptutvikling, identitet, design og kommunikasjon for lokalmatdag