GLADMAT

Norges største og viktigst matfestival

Identitet, kommunikasjonskonsept, nettside, markedsføring, grønn strategi og sirkulære løsninger

Gladmat, Norges største matfestival, har gjennom snart 30 år bygget seg opp til å bli også en av nordens ledende matfestivaler.

Festivalens formålet er å fremme publikums interesse for mat og skal være den viktigste møteplassen for mat og matkultur, regionalt og nasjonalt. Gladmat, en av Stavangers viktigste merkevarer, er både et publikumsarrangement og en faglig møteplass,med et bredt program for foodies, barnefamilier, festivalglade, produsenter, fagfolk og serveringssteder. Rundt 250 000 besøker Gladmat hvert år, og det er rundt 150 utstillere som representerer produsenter, foredlere og serveringsnæringen.

Da Gladmat i 2019 fikk ny festivalsjef, ble Aldente engasjert til å utvikle en ny visuell profil for festivalen, i tillegg til et visuelt kommunikasjonskonsept som skulle være overbyggende for festivalen og bidra til å befeste Gladmat og Rogaland som landets viktigste arena for matutvikling. I tillegg har Aldente utviklet nettside, markedsføring, grønn strategi, bærekraftsrapport, sirkulære løsninger – og fasilitert en rekke workshops for partnere og festivalstaben.

Visuell identitet og kommunikasjonskonsept

Profil og kommunikasjonskonsept skulle underbygge Gladmat som den store og viktige matfestivalen den er, samtidig som festivalen skal oppleves som folkelig, autentisk og lokalt forankret. Konseptet skulle kunne brukes over flere år, men tilpasses hvert års tema og alle de ulike tilbudene og ulike temaområdene. Profil og konsept skulle fungere som en rød tråd i et visuelt virvar av utstillere og profiler selvfølgelig og også fungerer godt i alle kjøpte og egne flater – print, digitalt og tredimensjonalt som for eksempel scener, telt og skilting. Profilen og konseptet skulle også bidra til at ulike målgrupper med ulike behov finner "sin" Gladmat. 

Med profil og konsept i bunn, er det blant mye annet utviklet nettside, profil- og markedsmateriell, gjenbrukbart skiltsystem.

Her kan du lese mer om grønn strategi, sirkulære løsninger og se bærekraftsrapporter.

Her kan du lese mer om hvordan festivalen har jobbet systematisk med avfallshåntering og om miljøstasjonene.

Visuell identitet for Gladmatfestivalen.

Visuell identitet for Gladmatfestivalen.

Program og kart over Gladmatfestivalen som publikum lett kan orientere seg etter. Foto: Tord Paulsen.

Analogt kart og program over Gladmatfestivalen, i tillegg til digitalt kart som ble lansert i 2022.

Analogt kart over Gladmatfestivalen sentralt plassert på torget i Stavanger. Foto: Tord Paulsen.

Hjjemmeside for Gladmatfestivalen.

Gladmatfestivalen er synlig i bybildet i ukene før og under selve festivalen. Foto: Tord Paulsen.

T-skjorter for de frivillige - i god kvalitet slik at de kan gjenbrukes i mange år. Foto: Tord Paulsen.

Kampanjer (Google Ads, SEM) fra mars til juni samt materiell til sosiale medier (facebook, Instagram)

Sosiale medier kampanje “Sett av datoen”. Foto: Tord Paulsen.

Grafisk materiell er utviklet til hele festivalområdet ifm skilting, presentasjoner, diplomer. Foto: Tord Paulsen.

T-skjorter for staben i Gladmat. Foto: Tord Paulsen.

Skilt til Gladmatløypene. Foto. Aldente.

Handlenett er en selvfølge på Norges største matfestival, produsert av sosial entreprenør. Foto. Aldente.

Nå er det bare å glede-glede-glede seg til neste års festival!

Gjenbrukbart skiltsystem ble lansert i 2019 og gjenbrukt hvert år frem til 2024, så langt! Foto: Tord Paulsen.

Les mer om Gladmats grønne strategi og sirkulære løsninger her.

Miljøstasjonen ble testet første gang i en pilot i 2021. I 2022 ble det bygget 8 nye miljøstasjon etter den vellykkede lanseringen.

Foto: Tord Paulsen.

Tverfaglig team

Aldente har utviklet kommunikasjonsstrategi, profil- og visuelt konsept, profilelemeneter, hierarki- og nettsidedesign.
Vi har også designet utviklet alt markedsmateriell sammen med tekstforfatter
Elin Bergsåker Aspøy.
Aldente står også for fasilitering, kartlegging, struktur og kommunikasjon av bærekraftsarbeidet for festivalen.

Leva Urbandesign leverte i 2019 en «byanalyse» som ga et godt grunnlag for konkrete tiltak knyttet til bevegelse/flyt, konseptområder og orientering.
I 2020 utviklet Aldente Grønn strategi for festivalen.
Basert på analysen og strategien har Aldente og Leva utviklet planer for gjenbrukbart skiltløsningen og avfallshåndtering. hvorpå Aldente har designet, bygget go gjennomført og Leva har hatt avsvar for plassering, montering og oppfølging i festivalområdene.

Helen Brox i Heia Klubben har laget de fine illustrasjonene. Tord Paulsen står bak den supre fotobanken. Mari Hult er sjef for tekstene på på gladmat.no

Vågane & Viste har laget alt trematerialet til skiltsystem og miljøstasjoner, mens Allkopi har printet designet på.

Hurra for gode, langsiktige samarbeid!

Forrige
Forrige

GLADMAT FESTIVALEN | Utvikling og design miljøstasjoner

Neste
Neste

ASCENIUM | Identitet for folka som skal redusere energibruk og CO2-utslipp i datasentrene